en önskande grönskande dag

Jag tittar just nu på en film på tv, Peter Pan tillbaka till landet i Ingenstans. Och drömmer mig bort till sommaren. Kom en text upp i mitt huvud för en liten stund sen. Ni ska få läsa den :

Allt börjar med att jag vaknar i min varma säng med svala, tunna lakan i. Solen lyser i mina ögon och jag skuttar upp, med solen i ögonen och nattlinnet klistrat mot min nyvakna kropp. Jag sätter mig i köket och äter frukost, yoghurt med vit persika och vitt te och ett stort glas med kall mjölk och jordgubbar. Jag slänger av mig mitt smutsiga nattlinne och sätter upp mitt nytvättade kastanjebruna hår i en knopp mitt på huvudet. Sen tar jag på en av pappas gamla band T-shirts över huvudet och låter det falla ner på min bara kropp. Jag känner mig på gott humör och ler stort till min egen spegelbild i den stora guldiga spegeln med fina detaljer på i hörnen. Jag pillar på en sårskorpa på mitt knä och det börjar blöda. Jag torkar av det med mitt lillfinger och slickar bort det. Jag slänger på mig en urtvättad tjocktröja över mina bara armar och går ut i den svala nyvakna luften utomhus. Jag går ner till vattnet och hoppar i, med kläderna på. Jag räknar till fem och sen flyter jag upp till ytan igen. Med knoppen hängandes över mitt ansikte och vatten i öronen tittar jag runt var jag hamnat. En svan flyger med långsamma drag över vattnet. Jag räknar till tre - 1 2 3 - och sen går jag under ytan igen. Räknar till fem - flyter upp igen med slutna ögon. Sen går jag upp, tar av mig alla mina kläder och springer upp naken till huset och hänger kläderna över tvättstrecket. Jag böjer huvudet framåt och tar tag i ett grässtrå på marken och låtsas att jag är på en livlig konsert, och kastar med håret som en rockstjärna. Sen går jag in igen och läser en bok resten av dagen, hela tiden på altanen. Sen somnar jag under den nakna himmelen bredvid min hund, Elsa. Hon snarkar. Och jag vaknar mitt i natten av att hon skäller i sömnen. Sen somnar jag om igen. Med hennes varma andedräkt fuktande mot mitt ansikte. 






Kommentarer
Postat av: ELsa

värsta författaren ju! ;P

2009-05-24 @ 08:54:24
URL: http://elsal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0